Egila Rozenberga gobelēni - pasaulē.


Egils Rozenbergs ir pirmais Latvijas mākslinieks, kura radošā darba skices tiks īstenotas lielformāta gobelēnos Francijā, divās no vēsturiski slavenajām gobelēnu aušanas manufaktūrām - La Manufacture des Gobelins (Parīzē, dib. 1601.gadā,  karaļa Anrī IV (Henri IV) valdīšanas laikā) un La Manufacture des Beauvais (Bovē pilsētā, dibināta 1664.gadā, karaļa Luija XIV (Louis XIV) valdīšanas laikā). Tas ir milzīgs sasniegums un gods, ņemot vērā šo manufaktūru nozīmi Francijas vēsturē, valstī, kas izsenis ir lepojusies un bijusi slavena ar savām gobelēnu aušanas tradīcijām un manufaktūrām, kurās gadsimtu gaitā nozīmīgiem interjeriem realizēja tikai slavenu franču gleznotāju skices gobelēna tehnikā.

Šobrīd visas trīs lielās aktīvi strādājošās Francijas manufaktūras (La Manufacture des Gobelins, La Manufacture des Beauvais un La Manufacture Savonnerie) apvienotas valstiskā struktūrā Mobilier National (pilnais nosaukums – “Mobilier national et Manufactures nationales de tapis et tapisseries”), kas atrodas Francijas Kultūras ministrijas paspārnē. Jāatzīmē, ka 20.gadsimtā šajās darbnīcās tika izaustas tādu pasaulslavenu mākslinieku, kā Marka Šagāla (Marc Chagall), Pablo Pikaso (Pablo Picasso), Anrī Matisa (Henri Matisse), Huana Miro (Joan Miro) un, protams, slavenā franču gobelēna meistara Žana Lirsā (Jean Lurcat) skices.

Mūsdienās māksliniekiem (kas vairumā gadījumu izvēlēti pēc ieteikuma vai uzaicināšanas principa) ir vēl jāiztur liels konkurss, lai darbi šeit tiktu realizēti. Egils Rozenbergs neapšaubāmi būs pirmais ne tikai Latvijas, bet Baltijas valstu mākslinieks, kura darbi tiks īstenoti un atradīsies Mobilier National kolekcijā līdzās jau iepriekš minēto slavenību darbiem. Pie tam viņam pieņemti uzreiz divi skiču meti.

Mākslinieka ceļš uz šo sasniegumu aizsākās pirms vairākiem gadiem, kad tika saņemts uzaicinājums no Francijas Kultūras ministrijas kuratores piedalīties gobelēnu metu starptautiskajā konkursā par iespēju izaust savu darbu kādā no šīm Francijas vēsturiski pazīstamajām gobelēnu darbnīcām. Sekojot uzaicinājumam, Egils Rozenbergs nosūtīju konkursam vairākus savus priekšlikumus – skices gobelēniem. Jāatzīmē, ka būtiska nozīme tēmu izvēlē bija tam, ka 2011. gadā māksliniekam bija bija iespēja radoši strādāt Parīzē, Cité des Arts, kur padziļināti tika izpētīta gan pilsētvide un arhitektūra, gan franču kultūra.  Konkursam mākslinieks izvēlējās sekojošas tēmas: latviešu tradicionālais ornaments kā laikmetīgas zīmju valodas izpausme (cikls “Tradīcija”), augsto tehnoloģiju shēmas un to “pārtapšana” 21.gs. ornamentā (cikls “Konversija”), seno franču mežģīņu atdzimšana brīvā plastiskā formā (cikls “Franču mežģīnes”), kā arī Francijas un citvalstu mākslas vēsturei nozīmīgu periodu krāsu un formu laikmetīgas refleksijas (cikls “Refleksijas-pārdomas”).

Pēc metu vērtēšanas komisijas lēmuma, aušanai tika apstiprinātas divas skices no cikla “Refleksijas – pārdomas”, kas tika iekļautas Mobilier National plānā turpmākajiem gadiem. Viena skice tika akceptēta realizācijai Parīzes manufaktūrā, otra – Bovē manufaktūrā. Šobrīd Parīzes darbnīcās jau ir uzsākta viena gobelēna aušana. Tajā top gobelēns “Refleksijas – pārdomas” Nr. 1, kura ieceres pamatā – dažādu laiku civilizāciju kultūras un mākslas tradīcijas un to ietekme.  Kompozīcija tiek izpildīta vēsturiskajā gobelēna tehnikā la basse- lisse. Šī tehnika ir ļoti smalka un darbietilpīga, aušanas procesā pilnībā tiek ievērotas vēsturiskās aušanas tradīcijas, tāpēc projekta realizācijai paredzēti divi gadi. Pēc tam šis pats gobelēna mets tiks realizēts arī otrajā vēsturiskajā - velveta gobelēna tehnikā (blīvā īsbārkšu tehnika), kas tiks austs la haute-lisse stellēs.

Otra gobelēna  meta “Refleksijas - pārdomas” Nr. 2 (ar franču pilsētvides un arhitektūras motīvu iespaidu) pārnešana materiālā notiek vēsturiskajā Bovē (Beauvais) aušanas manufaktūrā Bovē pilsētā. Šajā darbnīcā ir pabeigts rūpīgs sagatavošanās darbs pie kartona, tehnikas izvēles, materiālu izvēles un krāsu toņu saskaņošanas, ir izausti vairāki paraugi. Lai nepieļautu kļūdas un panāktu maksimāli perfektu rezultātu, aušanas darbnīcas darba procesā sadarbojas ar mākslinieku. Nesen Egils Rozenbergs devās uz Bovē, lai akceptētu tehniku, krāsu toņu un materiālu izvēli, kā arī aplūkotu izaustos paraugus. Tuvākajā laikā tiks uzsākts aušanas process, ko vienlaicīgi veiks vairākas profesionālas audējas.
Rezultātā šie izaustie gobelēni būs Francijas valsts īpašums, atradīsies La Mobilier National kolekcijā un tiks izmantoti valsts prezentācijai.

Latvijas skatītājam Egila Rozenberga vārds un daiļrade neapšaubāmi ir pazīstama.  Mākslinieka darbi atrodas dažādu valstu muzejos (t.sk. LNMM Rīgā, Mākslas un dizaina muzejā Ņujorkā, Klīvlendas mākslas muzejā (ASV), un daudās kolekcijās ārzemēs un Latvijā. Viņa radošā daiļrade, kas mērāma četrdesmit piecu gadu garumā, ir ļoti daudzpusīga un vērienīga.  Mākslinieks piedalījies dažāda vietēja un starptautiska mēroga izstādēs un projektos, sarīkojis vērienīgas personālizstādes Latvijā un ārzemēs. Pēdējā lielākā (ar daiļrades retrospektīvu skatījumu) bija apskatāma izstāžu zālē “Arsenāls” 2013.gadā un cerams, ka palikusi skatītāju atmiņā uz ilgāku laiku. Ir tikai likumsakarīgi, ka tieši Egila Rozenberga talants un daiļrade ir novērtēta Francijā un mākslinieka vārds ierindosies pasaules mākslas korifeju sarakstā.

Velta Raudzepa, DMDM krājuma darba vadītāja

http://www.diena.lv/raksts/kd/maksla/lenam.-ar-valsts-atlauju-14164338